Overblog Follow this blog
Edit post Administration Create my blog
Fitness Juttuja

Fitness Juttuja

Kaikkea Fitnekseen liittyvää!

Sinkki

Sinkki on luontainen mineraali, jota ihminen kuitenkin käyttää myös kehossaan. Se auttaa parantamaan monia eri kehon toimintoja, kuten immuunisuojaa, raskauden toimimista, solujen kehittymistä ja proteiinin käyttämistä. Tämän lisäksi sillä on joitakin kiinostavia muitakin toimintoja. Näitä ovat esimerkiksi haavojen nopeampi parantaminen, siemennesteen tuottaminen ja makuaisti.

Huono uutinen on se, että keho ei pysty varastoimaan tätä niin tärkeää mineraalia, vaan sitä pitäisi saada aina päivän annos joka ikinen päivä uudestaan. Onneksi se on kuitenkin aika helppoa ja sitä ei tarvitse kovinkaan paljoa saada että kaikki sen edut tulevat esille.

Seuraavassa on listattu joitain hyviä ruokia, jossa on paljon sinkkiä:

  • osterit
  • punainen liha
  • kananliha
  • ravut
  • hummerit
  • pähkinät
  • siemenet
  • pavut

Terveellisiä ruoka-aineksia siis, ainakin sopivissa määrissä. On kuitenkin myös ruoka-aineksia jotka heikentävät sinkin imeytymistä. Näitä ovat mm. seuraavat:

Täysjyvätuotteet - Niiden sisältämät fytaatit estävät sinkin imeytymistä kunnolla. Parhaan tuloksen saamiseksi älä siis syö näitä yhtäaikaa paljon sinkkiä sisältävien tuotteiden kanssa.

Rusinat, punainen liha ja tummat kasvikset heikentämät myös sinkin imeytymistä. Niissä oleva suurin raudan määrä on se ongelma, ja se vaivaa myös muita ruokia jossa on suuri rautapitoisuus.

Sinkin puutosta esiintyy jonkin verran. Tätä voi tutkia sinkin makutestillä vaikka ihan kotona. Kirjoitan tästä oman artikkelin lähi aikoina. Siihen asti voit googlata tämän ja saat varmasti asiasta paljon tietoa.

Jos otat sinkki lisäravinteita, kannattaa se ottaa aina ruoan kanssa. Tyhjään vatsaan otettu sinkkin on raskasta vatsalle, ja voi aiheuttaa vatsavaivoja ja -särkyä. Ruoan kanssa otettuna myös vatsan sisäreunat säilyvät vähemmällä.

15 - 20 mg on hyvä keskimääräinen tavoitemäärä sinkkiä päivitäin, joka tulee helposti täyteen jos syöt lihatuotteita tai äyriäisiä. Kasvissyöjät voivat syödä pähkinöitä ja siemeniä.

Lähteet:

Fitday

Lisäravinnetieto

Share this post

Repost 0

Comment on this post